Przeskocz do treści

„Perełki Małopolski” – ferie zimowe 2019

W poniedziałkowy ranek, w dobrych humorach przyszliśmy do szkoły, by spojrzeć na nią z innej perspektywy. Zapowiadało się ciekawie.
Niektórzy pierwszy raz jechali pociągiem! Początkowo w strugach deszczu wędrowaliśmy urokliwymi uliczkami Starego Sącza. Dowiedzieliśmy się wielu nowych informacji o mieście, które wydawało nam się, że każdy bardzo dobrze zna. W ramach poranku filmowego wyruszyliśmy z Małym Księciem w jego niezwykłą podróż. Potem próbowaliśmy swoich sił w grze historycznej. Dzięki wizycie w Centrum Informacji Turystycznej każdy z nas stał się bogatszy o różnorakie informacje i materiały do przewodnika interaktywnego o „Perle średniowiecza”, czyli Starym Sączu. Dalej nasza trasa wiodła przez Ołtarz Papieski, gdzie dopadła nas burza śnieżna, ale udało nam się ją przetrwać! W pociągu się rozgrzaliśmy, a po smacznym obiedzie, zadowoleni, wróciliśmy do swoich domów.
Ferie bez zabaw na śniegu? Ależ nie! We wtorek od rana sypało. Ruszyliśmy w teren. Najpierw urządziliśmy bitwę na śnieżki. Niektórym porządnie się dostało. Nasza miejscowość jest bardzo piękna, a my szukaliśmy w niej śladów przeszłości. Po dłuższym marszu sforsowaliśmy wzgórze i znaleźliśmy bunkier. Potem była jazda! Każdy zjeżdżał, na czym mógł. Taktyki były różne: zjazd na plecakach, na butach, turlanie, skoki i przewroty. Do tego śnieżne kule i już byliśmy uradowani. Poszliśmy do odrestaurowanego bunkra na kolejnym wzgórzu. Wracaliśmy przez pobliską łąkę, bo na ścieżce było bardzo ślisko. W drodze powrotnej minęliśmy kolejny bunkier (ten, znany wszystkim). Podobno w Barcicach jest ich dużo więcej. Potem, podzieleni na grupy, tworzyliśmy projekty. Grupa polonistów pracowała nad legendami związanymi ze Starym Sączem i św. Kingą; grupa przewodników opracowywała trasę wycieczki po średniowiecznym mieście; historycy sztuki zajmowali się zabytkami miasta, a grupa geografów opracowywała plan miasta i wyznaczała jego granice w średniowieczu. Po obiedzie nastąpiła prezentacja wykonanych projektów. Nasza wiedza i umiejętności okazały się imponujące. Jesteśmy z siebie dumni!
W środę ruszyliśmy do stolicy Małopolski. Kulturalny Kraków? – ależ owszem! Najlepiej wygląda z lotu ptaka. Warsztaty w Muzeum Lotnictwa były super! Dostaliśmy „czarne skrzynki”. Przewodnik oprowadził nas po muzeum, uraczył wieloma ciekawostkami, pozwolił wejść na pokład samolotu dla Vip-ów i podarował każdemu miniaturkę … (a jakże!) samolotu! Żeby jazda busem nam zbytnio nie ciążyła, zahaczyliśmy o McDonald. Po przyjeździe do Barcic posililiśmy się u p. Gorczowskiego w Odnożynie. Na pożegnanie otrzymaliśmy paczkę słodkości.
Wszystko, co dobre, szybko się kończy. Teraz czekają na atrakcje w domach. Pozdrawiamy wszystkich, którzy nie mieli tak dobrze, jak MY!
W zajęciach pn. „Perełki Małopolski – Barcice – ferie zimowe 2019” wzięło udział 25 uczniów klas czwartych Szkoły Podstawowej im. Franciszka Świebockiego w Barcicach. Środki na przeprowadzenie zajęć zostały pozyskane z Urzędu Miejskiego w Starym Sączu.